torsdag 21. november 2013

Ask.fm - mobbeappen


Ask.fm er en app hvor man kan stille spørsmål til hverandre. Før kunne man stille spørsmål anonymt, men det kan man ikke nå lenger. Dette er selvfølgelig et pluss, men hjelper det? Tenåringer skriver ting på nett uten å tenke på konsekvensene (jeg gjør det selv). Mange jenter vil fremstå som morsomme ved å rakke ned på andre og sende ydmykende spørsmål. Og mange gutter er jo frekke og "morsomme" når de er i den alderen. 


I vurderingen av appen står det aldergrense 12+ fordi: "Sjelden/mild upassende språk eller grov humor". Flere tenåringer har tatt sitt eget liv på grunn av mobbing gjennom denne appen. Vurderingen er ikke riktig, men uansett kan hvem som helst laste ned appen, så hva har det å si?

Jeg vet at lillesøsteren min har det. Hun fortalte at venninnene hennes ofte ble spurt om de hadde rota med den eller den etter en fest for eksempel. Selvfølgelig trenger du ikke svare, men det er fortsatt kjipt at andre kan se spørsmålet. Selv tenker jeg, hvorfor utsetter de seg for dette. Hvorfor sletter de ikke appen? Svaret er kanskje at da havner du utenfor. Har du ikke Snapchat, Instagram, Kik, Facebook, Vine, Ask.fm og kanskje Twitter til og med, da er du utenfor det sosiale nettverket. Og en annen ting er at man gjerne vil forsvare seg selv, skrive noe tilbake, vise at man ikke er svak.

Når jeg ser på omtaler av appen er det flere, sannsynligvis tenåringer, som har skrevet ting som: Hva er vitsen når man ikke kan være anonym? Likte ask mye bedre før oppdateringen, det er ikke gøy lenger osv. Så kanskje appen dør også slipper vi unna noe av nettmobbing. Sannheten er at det vel ikke lange tiden før en ny lignende app kommer, hva bryr vel utviklerne av appen seg om et par tenåringer tar selvmord? Det her et marked, alt de vil er å tjene penger. Jeg vil vertfall ikke støtte mobbe-apper, og det burde ikke du heller.


1 kommentar: